JAK DZIAŁA
NAPĘD HYBRYDOWY?
NACIŚNIJ POWER, A DOWIESZ SIĘ JAK OBIE JEDNOSTKI WSPÓŁPRACUJĄ UZUPEŁNIAJĄC SIĘ WZAJEMNIE, DZIĘKI CZEMU JAZDA JEST CICHA I EKONOMICZNA, A JEDNOCZEŚNIE DYNAMICZNA.
LEXUS HYBRID DRIVE TO EFEKT WIELOLETNICH PRAC JAPOŃSKICH INŻYNIERÓW NAD NAPĘDEM HYBRYDOWYM. ICH DZIEŁO WYKORZYSTUJE NAJNOWSZE ZDOBYCZE TECHNIKI, DZIĘKI CZEMU SAMOCHÓD NIE TYLKO ZUŻYWA MNIEJ PALIWA I JEST BARDZIEJ PRZYJAZNY ŚRODOWISKU, ALE PRZEDE WSZYSTKIM JEST NIEZWYKLE DYNAMICZNY.
BUDOWA NAPĘDU HYBRYDOWEGO
LEXUS HYBRID DRIVE TO UKŁAD NIEZWYKLE ZAAWANSOWANY, A PRZY TYM BEZAWARYJNY.
Napęd dostarczany jest przez SILNIK BENZYNOWY oraz elektryczny (a nawet dwa elektryczne, w zależności od modelu).
SILNIK ELEKTRYCZNY może pracować niezależnie od spalinowego, obie jednostki mogą pracować również razem. System uzupełnia ZESTAW BATERII, do których trafia energia elektryczna uzyskiwana z energii kinetycznej przez silnik elektryczny pracujący jako generator. Przepływem prądu steruje moduł PCU (Power Control Unit), który zajmuje się konwersją prądu ze stałego na zmienny (i na odwrót) oraz odpowiednimi zmianami napięcia.
Znajduje się z przodu pojazdu. Jego zadanie to - w zależności od sytuacji i potrzeby:
• samodzielne napędzanie samochodu
• napędzanie samochodu wraz z silnikami elektrycznymi
• napędzanie samochodu i jednoczesne ładowanie baterii

Silnik benzynowy posiada stałe mechaniczne połączenie z silnikiem elektrycznym oraz elektronicznie sterowaną automatyczną bezstopniową skrzynią biegów.

Znajduje się z przodu pojazdu, w pobliżu jednostki benzynowej i bezstopniowej przekładni:
• może samodzielnie napędzać samochód
• może pełnić rolę jednostki wspomagającej dla silnika benzynowego
• przy hamowaniu pracuje jako generator przetwarzający energię kinetyczną na elektryczną
Umieszczony jest w tylnej części samochodu. Zadaniem baterii jest zasilanie pracujących silników elektrycznych, a także pokładowych systemów elektrycznych. Baterie są ładowane przez silniki elektryczne (podczas hamowania samochodu) oraz w razie potrzeby – przez silnik spalinowy.
Sterowaniem przepływu prądu zajmuje się jednostka zwana Power Control Unit, której głównym elementem jest falownik. Jego zadaniem jest konwersja prądu stałego o napięciu 288V płynącego z baterii, na służący do zasilania silników elektrycznych prąd zmienny o napięciu do 650V, przy czym podnoszeniem wartości napięcia zajmuje się element zwany konwerterem (Boost Converter). Oba urządzenia przeprowadzają tę operację również w drugą stronę, a więc podczas hamowania przetwarzają płynący z silników elektrycznych prąd zmienny o napięciu 650V na prąd stały o napięciu 288V, służący do ładowania baterii.
RODZAJE HYBRYD
NA RYNKU MOŻNA WYRÓŻNIĆ KILKA RODZAJÓW NAPĘDÓW HYBRYDOWYCH:
MICRO MILD FULL CO OZNACZAJĄ TE POJĘCIA?
NAPĘD TYPUMICRO HYBRID
Napęd mikrohybrydowy to nic innego jak szeroko stosowany ostatnio system Start&Stop. CZYTAJ WIĘCEJ
NAPĘD TYPUMILD HYBRID Napęd typu Mild to już nieco bardziej
zaawansowane rozwiązanie, które
konstruowane jest w dwóch wersjach:
równoległej i szeregowej.
CZYTAJ WIĘCEJ
NAPĘD TYPUFULL HYBRID Pełny napęd hybrydowy (Full Hybrid), taki jak
stosowany w samochodach Lexusa, to
najbardziej zaawansowane rozwiązanie
dostępne na rynku
. W tego typu napędzie
samochód może być napędzany wyłącznie przez
silnik elektryczny, wyłącznie przez spalinowy lub
też przez pracujące jednocześnie silniki obu
rodzajów.
CZYTAJ WIĘCEJ
HYBRYDA 4X4
HYBRYDOWE SAMOCHODY LEXUSA MOGĄ POSIADAĆ NAPĘD WSZYSTKICH KÓŁ, PRZY CZYM W ZALEŻNOŚCI OD MODELU, STOSOWANE SĄ RÓŻNE ROZWIĄZANIA.
RX 450h
1.Napęd 4x4 realizowany jest za pośrednictwem drugiego silnika elektrycznego, który umieszczony jest przy tylnej osi.
2.Podczas mocnego przyspieszania, a także na zakrętach moment obrotowy przekazywany jest na koła tylnej osi - ma to na celu zminimalizowanie problemów z trakcją podczas przyspieszania oraz stabilizowanie samochodu podczas szybkiej jazdy po zakrętach. Rozkład momentu zmienia się płynnie, o czym decyduje komputer na podstawie danych dotyczących warunków ruchu samochodu.
3.Kierowca specjalnym przełącznikiem może również zwiększyć opór stawiany przez generatory podczas hamowania, dzięki czemu samochód zwalnia szybciej, a baterie ładowane są bardziej intensywnie.
LS 600h
1.Samochód posiada układ napędowy z centralnym dyferencjałem Torsen typu C, a więc posiada stały napęd wszystkich kół, przy czym w normalnych warunkach rozkład momentu obrotowego wynosi 40:60 z przewagą tylnej osi. Co ważne, rozkład momentu obrotowego między osiami może się zmieniać w zakresie od 50:50 do 30:70 w zależności od potrzeb i warunków jazdy.
2.Napęd z centralnym dyferencjałem typu Torsen C stosowany jest w najmocniejszych samochodach, które mają zbyt dużą moc, by była ona efektywnie przenoszona na asfalt wyłącznie przez koła jednej osi. W Lexusie moc jest generowana przez aż dwa silniki – spalinowy typu V8 i elektryczny. Ich sumaryczna moc wynosi 445 KM, a moment obrotowy w silniku spalinowym – 520 Nm.
TRYBY PRACY
W SAMOCHODACH HYBRYDOWYCH LEXUSA KIEROWCA MA MOŻLIWOŚĆ INGEROWANIA W SPOSÓB PRACY KOMPUTERA STERUJĄCEGO NAPĘDEM. W ZALEŻNOŚCI OD MODELU KOMPUTER MOŻE PRACOWAĆ W JEDNYM Z KILKU TRYBÓW:
1.EV - tryb całkowicie elektryczny, w którym silnik spalinowy nie pracuje, a samochód jest napędzany wyłącznie silnikiem elektrycznym. W tym trybie samochód porusza się całkowicie bezgłośnie i bezemisyjnie.
2.ECO - gdy nacisk położony jest na niskie zużycie paliwa i niewielką emisję spalin
3.NORMAL - tryb zapewniający idealną równowagę między oszędnością a komfortem jazdy
4.SPORT - gdy priorytetem stają się osiągi
NAPĘD HYBRYDOWY A INNE NAPĘDY
HYBRYDA A SILNIK DIESLA
NAJWAŻNIEJSZE PRZEWAGI HYBRYDY:
Wysoka bezawaryjność, znacznie większa niż w nowoczesnych silnikach diesla.
Wysoka efektywność, szczególnie w jeździe miejskiej, związana z odzyskiwaniem energii kinetycznej.
WITAJCIE HYBRYDY. ŻEGNAJCIE DIESLE. Silniki diesla od lat słynęły z niskiego zużycia paliwa i dużej trwałości. Niestety coraz bardziej wyśrubowane normy emisji spalin sprawiły, że przynajmniej ta druga cecha należy już do przeszłości. Nowoczesne silniki wysokoprężne wciąż zużywają mało paliwa, ale stały się jednostkami skomplikowanymi, których bieżące serwisowanie staje się kłopotliwe i drogie. Filtry cząstek podczas jazdy miejskiej ulegają zablokowaniu, a turbosprężarki i wysokociśnieniowe systemy wtrysku paliwa to elementy eksploatacyjne, których okresowa naprawa jest nieunikniona, a to wiąże się z dużymi wydatkami.

W efekcie znacznie bardziej wydajny okazuje się napęd hybrydowy. Częste hamowania sprawiają, że uwidacznia się największa zaleta hybryd – odzyskiwanie energii kinetycznej. Tam, gdzie samochód z silnikiem diesla tylko grzeje hamulce, hybryda przetwarza energię kinetyczną na elektryczną i ładuje baterie. Zgromadzona w nich energia służy następnie do napędzania samochodu, odciążając silnik spalinowy. Korzyść jest ewidentna.
CZY WIESZ, ŻE...
HYBRYDA TO BARDZO DYNAMICZNY SAMOCHÓD CZYTAJ WIĘCEJ
Hybrydowe samochody Lexusa cechują się nie tylko niskim zużyciem paliwa, ale również wysokimi osiągami. Najmocniejsze modele potrafią przyspieszać do 100 km/h w mniej niż 6 s, a ich prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Co więcej, silniki: elektryczny i spalinowy świetnie współpracują również w zakresie średnich prędkości, dzięki czemu hybrydy wykazują się doskonałą elastycznością i rewelacyjnymi przyspieszeniami np. w zakresie prędkości 60-100 km/h, co przekłada się na szybkie i bezproblemowe wyprzedzanie.
HYBRYDY ZUŻYWAJĄ MNIEJ PALIWA CZYTAJ WIĘCEJ
Samochody hybrydowe mają niepodważalną przewagę nad pojazdami z napędem wyłącznie spalinowym. Podczas wytracania prędkości silnik elektryczny pracuje jak generator i przetwarza energię kinetyczną poruszającego się samochodu na energię elektryczną, która trafia do akumulatora. Następnie energia ta wykorzystywana jest do zasilania systemów pokładowych (jak np. klimatyzacja), ale również do napędzania samochodu przez silnik elektryczny. Zysk jest wyraźny, bowiem w samochodach o napędach konwencjonalnych cała energia kinetyczna jest zamieniana przez hamulce na energię cieplną, która rozprasza się w powietrzu.

Dzięki odzyskiwaniu części energii samochody hybrydowe zużywają wyraźnie mniej paliwa. Zaskakujące efekty uzyskuje się szczególnie w jeździe miejskiej, co wiąże się z częstymi zmianami prędkości. Warto również zwrócić uwagę, na fakt że jednostka spalinowa pracuje wyłącznie wtedy, gdy jest to niezbędne, czyli gdy potrzebna jest wysoka moc lub akumulatory są rozładowane. W pozostałych przypadkach, a więc m.in. podczas postoju, a także po zdjęciu przez kierowcę nogi z pedału przyspieszenia, silnik spalinowy jest automatycznie wyłączany, dzięki czemu nie zużywa benzyny.
SAMOCHODY HYBRYDOWE SĄ PROSTE W UŻYTKOWANIU CZYTAJ WIĘCEJ
Z punktu widzenia kierowcy jazda samochodem hybrydowym nie różni się niczym od jazdy samochodem z silnikiem spalinowym i automatyczną skrzynią biegów. To jednostka centralna zwana Power Contol Unit (PCU) zajmuje się organizacją współpracy silnika elektrycznego i spalinowego. Decyduje, który silnik w danym momencie gra główną rolę, kiedy można ładować baterie, a kiedy da się jechać wyłącznie na silniku elektrycznym. Kierowca steruje pracą napędu tak, jak w pojazdach z przekładniami automatycznymi – pedałem przyspieszenia, a dodatkowo może uruchamiać funkcje, które występują wyłącznie w samochodach z napędem hybrydowym.

PCU monitoruje poziom energii w akumulatorach i automatycznie włącza i wyłącza silnik spalinowy. Kierowca nie musi sobie niczym zaprzątać głowy, chociaż - jeśli będzie miał taką chęć - może ręcznie uruchomić tryb jazdy EV, czyli tryb jazdy z wykorzystaniem wyłącznie silnika elektrycznego. Po wyczerpaniu akumulatorów system sam załączy silnik spalinowy.
SAMOCHODY HYBRYDOWE SĄ BARDZO EKONOMICZNE CZYTAJ WIĘCEJ
MNIEJSZE ZUŻYCIE PALIWA
Przede wszystkim hybrydy zużywają mniej paliwa, a to ogromna oszczędność podczas wizyt na stacjach benzynowych.

MNIEJSZE STAWKI OC
Po drugie, dzięki silnikowi elektrycznemu pojemność jednostki spalinowej może być mniejsza (przy czym całkowita moc układu napędowego zostaje zachowana), a to oznacza mniejsze stawki ubezpieczenia OC.

NISKA AWARYJNOŚĆ
Samochody hybrydowe zajmują czołowe miejsca w zestawieniach najmniej awaryjnych samochodów. Producent, mając pewność co do niezawodności zastosowanej techniki, udziela na elementy napędu hybrydowego dłuższej gwarancji, np. bateria napędu hybrydowego może być objęta gwarancją nawet do 10 lat!

EKONOMICZNA KONSTRUKCJA
Ponadto w hybrydach nie znajdziemy turbosprężarek, wysokociśnieniowych wtrysków paliwa, dwumasowych kół, czy filtrów cząstek stałych, które podlegają naturalnemu zużyciu i tym samym wymagają kosztownych napraw.
BATERIE SAMOCHODÓW HYBRYDOWYCH
SĄ BEZOBSŁUGOWE
CZYTAJ WIĘCEJ
Nie tylko baterie są bezobsługowe, ale również cały układ napędowy. Wszystkim zajmuje się centralna jednostka Power Control Unit (PCU), dzięki czemu kierowca nie musi sobie niczym zaprzątać głowy. Jego zadaniem jest naciśnięcie przycisku Start, przesunięcie lewarka skrzyni biegów na D i naciśnięcie pedału przyspieszenia. Co więcej, elementy napędu hybrydowego nie wymagają żadnych dodatkowych czynności, które należałoby wykonywać podczas okresowych przeglądów.